Bieżące informacje

Była przekonana, że pomaga koleżance, a w rzeczywistości pieniądze za pomocą kodów BLIK przekazała oszustowi

Data publikacji 20.09.2022

Oszuści cały czas aktywnie aktywnie działają, a nasz pośpiech tylko ułatwia im przestępczy proceder. 44 -letnia mieszkanka straciła ponad 4 tysiące złotych metodą na tzw. BLIKA. Była przekonana, że pomaga koleżance, a w rzeczywistości pieniądze przekazała oszustowi. Świdniccy policjanci apelują o większą rozwagę przy tego typu transakcjach. Zanim przekażesz kod BLIK- Zadzwoń i sprawdź czy to nie oszustwo.

Oszuści wymyślają coraz to nowe metody by przejąć nasze oszczędności. Jedna z nich polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, wysyła za pomocą jej komunikatora do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty np za zakupy. Następnie oszust prosi swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłaca pieniądze z bankomatu. Ma być to najszybszy i najprostszy sposób na przekazanie środków. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożycza pieniądze znajomemu.

I tak tez było w tym przypadku. Do świdnickiej jednostki zgłosiła się kolejna osoba, która została oszukana za pomocą tej metody. 44-latka straciła ponad 4 tysiące złotych. Schemat działania oszustwa wyglądał w następujący sposób. W nieznanych okoliczności, ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej koleżanki. Podszywając się pod nią - za pośrednictwem komunikatora internetowego przysłał wiadomość z prośbą o pożyczenie pieniędzy i przesłanie ich za pomocą kodów BLIK. Przez aplikację, poszkodowana próbowała zadzwonić do „rzekomej znajomej” ale połączenie zostało odrzucone. Nie zważając na to i chcąc pomóc swojej koleżance, wygenerowała kody BLIK i przekazała je przez komunikator. Oszust nie tracąc czasu, wykorzystał kody i dokonał wypłaty pieniędzy z bankomatu. Po całej transakcji do 44-latki zadzwoniła jej prawdziwa koleżanka informując, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościowym, ale niestety było już za późno, bo 44-latka straciła pieniądze.

Apelujemy o rozsądek i ostrożność!

Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy!

Oficer Prasowy KPP Świdnica

mł. asp. Magdalena Ząbek

Powrót na górę strony