Bieżące informacje

Chciała kupić opał po okazyjnej cenie – niestety została oszukana

Data publikacji 02.11.2024

Policjanci przyjęli kolejne zgłoszenie dotyczące oszustwa „na opał”. 56-latka znalazła reklamę firmy oferującej ekogroszek w atrakcyjnej cenie. Zamówiła i zapłaciła….jednak on nigdy do niej nie dotarł. Świdniccy policjanci przestrzegają przed super okazjami przy zakupie opału na zimę.

Przestępcy wykorzystują każdą okoliczność by się wzbogacić. Obok oszustw „na wnuczka”, ”na policjanta”, ”czy na pracownika socjalnego” pojawiają się nowe sezonowe oszustwa. Tym razem przestępcy wykorzystują sytuację związaną z opałem.

Kilka dni temu do funkcjonariuszy z Posterunku Policji w Marcinowicach zgłosiła się zgłosiła się 56-letnia mieszkanka gminy Marcinowice,która padła ofiarą oszustwa.

W dobie wszechobecnych transakcji internetowych, nikogo nie dziwi, że pożądanych produktów szukamy w sieci. I tak też było tym razem. 56-latka przeglądając portal społecznościowy natrafiła na reklamę firmy zajmującej się sprzedażą min. ekogroszku, którego szukała. Cena była bardzo atrakcyjna i oferowali wysyłkę, więc nawiązała kontakt z firmą droga mailową. Zamówiła tonę ekogroszku i wpłaciła uzgodnioną kwotę za produkt tytułem przedpłaty. Po wykonaniu przelewu 1139 złotych otrzymała nawet numer zamówienia i informacje o czasie realizacji, niestety kiedy minął ustalony czas węgiel nie dotarł, a próby ponownego kontaktu nie przyniosły skutku, a w efekcie kontakt ze „sprzedającym” się urywał.

Dalsze postępowania w tej sprawie prowadzić będą funkcjonariusze świdnickiej komendy.

Świdniccy policjanci apelują o rozwagę podczas internetowych zakupów oraz stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Uważajmy też na tzw. super okazje i promocje, które mogą się okazać kolejnym chwytem oszustów. Kierując się kilkoma prostymi zasadami podczas zakupów przez Internet, możemy znacznie ograniczyć ryzyko, że złapiemy się na haczyk rzucony przez przestępców. Co należy zrobić zanim na naszym ekranie klikniemy ikonkę “kup teraz”?

  • należy sprawdzić opinie o wybranym przez nas sklepie - wykorzystujemy do tego fora internetowe oraz serwisy specjalizujące się w zbieraniu tego typu informacji;

  • należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu, adres i dane rejestracyjne - np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line;

  • należy sprawdzić poprzez kontakt telefoniczny oraz e-mail wiarygodność sklepu;

  • w razie jakichkolwiek podejrzeń powinno się przynajmniej przy pierwszym zakupie sprawdzić stan przesyłki w obecności kuriera;

  • dobrze jest korzystać z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia;

  • przed przesłaniem pieniędzy należy upewnić się, czy w naszej skrzynce poczty elektronicznej pojawiło się potwierdzenie zamówienia;

  • nie należy dokonywać transakcji przez tzw. „kupowanie poza aukcją” (oszuści najczęściej traktują serwis aukcyjny jako sposób pozyskania ofiary).

Co zrobić, gdy jednak mimo zachowania ostrożności padniemy ofiarą oszustwa? Przede wszystkim należy:

  • jak najszybciej poinformować administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu;

  • zachować wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp. jak również całą korespondencję ze sprzedawcą zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, SMS;

  • zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki policji.

NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!

 

asp. Magdalena Ząbek

Oficer Prasowy KPP Świdnica

 

Powrót na górę strony