Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Znajomy na Messengerze poprosił Cię o pożyczkę? Uważaj, to może być oszustwo!

Data publikacji 22.10.2024

Mieszkanka powiatu świdnickiego zorientowała się, że nagle straciła dostęp do swojego Facebooka. Po krótkim czasie zauważyła, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościom i rozsyła do jej znajomych prośbę o pożyczkę. Niestety trzy osoby dokonały przekazania kodu BLIK oszustom. Apelujemy, bądźmy ostrożni i w przypadku otrzymania wiadomości o pożyczkę stosujmy zasadę ograniczonego zaufania.

 

Przestępcy wymyślają coraz to nowe metody oszustwa. Tym razem forma wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. Przestępca po włamaniu się na konto portalu skocznościowego danej osoby, wysyła za pomocą komunikatora do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Następnie proszą swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłacą pieniądze z bankomatu. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.

Podobny schemat działania przestępcy zastosowali w tym przypadku, 41-latka zauważyła, że straciła dostęp do swojego konta na portalu społecznościowym i poprzez przypisany do konta komunikator Messanger, ktoś w jej imieniu rozesłał wiadomości do osób z jej listy znajomych z prośbą o przekazanie kodu BLIK na wypłatę pieniędzy w kwocie 800 złotych. Wiadomość ta została przesłana do ponad 30 osób, z czego niestety trzy dokonały przekazania kodu BLIK oszustom i straciły swoje pieniądze.

Teraz policjanci świdnickiej jednostki prowadzą postępowanie w tej sprawie.

Świdniccy policjanci apelują – zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Prośby oszustów są różne - na opłacenie paczki, opłacenie rachunku, bo limit został przekroczony….. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew. Dlatego warto osobiście się spotkać ze znajomym lub zadzwonić i porozmawiać, czy naprawdę potrzebne mu są pieniądze.

APELUJEMY! Przede wszystkim - zachowajmy czujność:

  • Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.

  • Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania.

  • Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.

  • Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

asp. Magdalena Ząbek

Oficer Prasowy KPP Świdnica

 

Powrót na górę strony