Bieżące informacje

Świdniccy policjanci apelują NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ!

Data publikacji 15.03.2024

Zatrzymaj się na chwilę, poświęć 3 minuty, prosimy zapoznaj się z metodami, które wykorzystują oszuści. Korzystaj z apeli policjantów, dziennikarzy i przekazuj swoją wiedzę dalej.

Oszuści wykorzystają najróżniejsze metody i sposoby, żeby ukraść pieniądze. Jedną z nich jest:

METODA „NA WNUCZKA” charakteryzuje się tym, że przestępca podaje się za krewnego. Dzwoni do ofiary, mówiąc, że jest np. jej wnukiem, synem, ... Tak prowadzi rozmowę, by przekonać, że faktycznie jest tą osobą, za którą się podaje. Pod pozorem niepowtarzalnej okazji (np. promocja w sklepie, okazyjny zakup mieszkania), lub nagłego nieszczęścia (np. wypadek samochodowy, porwanie, choroba), zwraca się z prośbą o natychmiastową pomoc finansową. Oszust prosi o przygotowanie gotówki do odbioru z mieszkania ofiary lub wykonanie przelewu na konto bankowe albo nawet wyjście do oddziału banku, aby wypłacić pieniądze z konta. W większości przypadków oszust podsyła „zaufaną osobę”, mówiąc, że nie może po pieniądze przyjechać osobiście, ale za chwilę przyjedzie po nie jakiś znajomy. Zdarza się także, że gdy ofiara nie posiada gotówki w domu lub na koncie, oszust namawia ją do wzięcia pożyczki lub kredytu. Ofiara, wierząc, że pomaga komuś bliskiemu w potrzebie, zostaje okradziona.

METODA „NA POLICJANTA” to ewolucja metody „na wnuczka”. Dzwoni np. mężczyzna, który w pierwszym połączeniu przedstawia się jako pracownik banku, który informuje potencjalną ofiarę o zagrożeniu jej oszczędności. Następnie dzwonił do niej kolejny rozmówca, który przedstawiał się jako prokurator lub policjant, podtrzymując wiarygodność informacji podanych przez rzekomego pracownika banku.

Ofiara zazwyczaj zostaje poinstruowana, by wypłaciła wszystkie swoje oszczędności z kont bankowych i lokat, a następnie przekazała je na „bezpieczne konto". Po przekazie pieniędzy na bezpieczne konto ofiara ma otrzymać je w gotówce od kuriera. Jednocześnie przestępcy towarzyszą ofierze podczas całego procesu, usypiając jej czujność zapewnieniami o bezpieczeństwie podejmowanych przez nią akcji.

METODA „NA KOD” bardzo popilarny oostatnio sposób wykorzystywany przez oszustów, nazywana także „metodą na znajomego”.

Płatności przy użyciu kodu to bardzo wygodny sposób dokonywania bezgotówkowych transakcji. W specjalnej bankowej aplikacji możemy wygenerować 6-cyfrowy kod, który zachowuje ważność tylko przez kilka minut. W tym czasie musimy podać kod na stronie internetowej, gdzie chcemy dokonać płatności (możemy tak też zapłacić w sklepie, wpisując go na terminalu płatniczym, kiedy płacimy za zakupy), a następnie zatwierdzić transakcję w aplikacji przy użyciu naszego PIN-u. Takiego kodu możemy używać również np. do wypłaty gotówki w bankomacie. Aby korzystać z płatności w takiej formie, wystarczy konto bankowe, odpowiednia aplikacja i wyrażona przez nas zgoda na zatwierdzanie transakcji przez telefon.

Także w tym przypadku musimy uważać na wiadomości, które za pośrednictwem komunikatora w mediach społecznościowych przesyła rzekomo bliska nam osoba. Na przykład potencjalna ofiara dostaje wiadomość SMS, w której znajomy napisał, że potrzebuje jednorazowego, niewielkiego wsparcia finansowego i prosi o przesłanie kodu ze specjalnej aplikacji bankowej, służącej do szybkich płatności. Gdy podamy mu kod, szybko okazuje się, że z konta zniknęła duża kwota, a nasz znajomy, którego tożsamość została wykorzystana przez złodzieja, nie wie nic o całym zajściu. Gdy otrzymasz wiadomość od kogoś znajomego z prośbą o np. 20 zł, które ta osoba może dzięki Tobie za chwilę wypłacić z bankomatu za pomocą przekazanego przez Ciebie kodu? Najpierw skontaktuj się ze znajomym w inny sposób, np. zadzwoń do niego. Tylko w ten sposób dowiesz się, czy o kod naprawdę poprosiła Cię właśnie ta osoba, czy może to złodziej chciał wyłudzić od Ciebie pieniądze.

Metod oszustw jest wiele i są modyfikowane…ale zasady, którymi powinniśmy się kierować, aby nie stać się ofiarą oszustwa, są nieskomplikowane i proste.

Jak nie dać się oszukać?

  • pamiętaj też, że policja nigdy nie informuje o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie oraz nie prosi o pieniądze.
  • zadzwoń do osoby bliskiej, która rzekomo wpadła w kłopoty i potrzebuje pieniędzy. Krótka rozmowa może uchronić Cię przed utratą oszczędności życia.
  • nie przekazuj pieniędzy obcym osobom, nie pozostawiaj ich w wyznaczonych miejscach, ani nie przelewaj pieniędzy na wskazane konto bankowe czy też za pomocą tzw. szybkiego przelewu.
  • staraj się utrzymać emocje na wodzy i posłuchaj głosu rozsądku.
  • nie działaj w pośpiechu i nie podejmuj od razu pieniędzy z banku
  • jeżeli nie masz pewności, że zadzwonili oszuści, poradź się w tej sprawie znajomych, sąsiadów, rodziny czy policjanta – nr 112.
  • jeśli ktoś podaje się za funkcjonariusza Policji i żąda pieniędzy, rozłącz rozmowę, zadzwoń pod bezpłatny numer 112 i natychmiast poinformuj o takiej sytuacji.

Korzystaj z apeli policjantów, dziennikarzy i przekazuj swoją wiedzę rodzinie, znajomym, sąsiadom. Razem możemy więcej.

NIE DAJMY SIĘ OSZUSTOM, NIE DAJMY SIĘ OSZUKAĆ!

 źródło KMP GDAŃSK

Powrót na górę strony