Apelujemy -nie dajmy się nabrać na metody, których używają oszuści podający się za „pracownika banku”, „policjanta”, „prokuratora” czy „wnuczka”
Każdy może odebrać telefon i usłyszeć w słuchawce głos oszusta, który może podawać się za „pracownika banku”, „policjanta”, „prokuratora” czy „wnuczka”. Najczęściej rozmowa będzie dotyczyć pieniędzy. Oszuści, którzy podszywają się pod przedstawicieli różnych instytucji mają jeden cel wyłudzić pieniądze. W tym celu wykorzystują wszelkie możliwe formy manipulacji poprzez użycie socjotechnik wytwarzają atmosferę strachu w tym naciskają i wymuszają wykonanie danej czynności. Niestety wszystko po to, aby wywołać u rozmówcy skrajne emocje, które zaburzają świadomość i trzeźwą ocenę sytuacji. Ofiarami ich działań niestety padają wszyscy, bez względu na wiek i stan majątkowy. Na szczęście przed oszustwem możemy się skutecznie chronić.
Coraz więcej osób nie daje się nabrać na metody, których używają oszuści.
Pamiętajmy, że jeśli w rozmowie telefonicznej z jakąkolwiek osobą poruszony zostaje temat naszych pieniędzy zgromadzonych na rachunku bankowym, należy zastanowić się, z kim tak naprawdę rozmawiamy. Jeśli odebraliśmy telefon i usłyszeliśmy, że dzwoni przedstawiciel banku, warto poznać imię i nazwisko takiego konsultanta i zakończyć rozmowę, po czym samodzielnie wykonać połączenie do placówki bankowej, w której posiadamy konto i dowiedzieć się, czy faktycznie procedowane są jakieś operacje na naszym rachunku i nasze pieniądze są zagrożone. W celu uniknięcia przykrej sytuacji wystarczy zapamiętać, że żadna sytuacja nie wymaga natychmiastowego działania, możemy mieć czas na przemyślenie, nie musimy kontynuować rozmowy telefonicznej, która wzbudza w nas jakikolwiek dyskomfort. Nie musimy nikomu przekazywać własnych pieniędzy, nie wykonujmy przelewów na inne konta, nie wypłacajmy i nie przekazujmy pieniędzy nieznanym osobom, nie przekazujmy nikomu danych logowania do bankowości elektronicznej.
Czasem pośpiech życia codziennego sprawia, że nie mamy wystarczająco czasu, aby rozsądnie przeanalizować otrzymane od rozmówcy informacje i wykonać dodatkowe czynności weryfikujące ich prawdziwość. Warto zatem wówczas zwolnić i poświęcić kilka minut, aby mieć pewność, że nasze pieniądze są bezpieczne i nie trafią w ręce oszustów. Pamiętajmy, że na rachunku bankowym oszczędności są bezpieczne, a od nas samych zależy, czy pozwolimy nimi zarządzać oszustom podając im „na tacy” dane logowania do rachunku bankowego, bądź podając kody autoryzujące różne transakcje. Warto pamiętać, że w takich sytuacjach liczy się czas gdyż im mniej go upłynie od chwili zdarzenia do chwili informowania Policji - tym większa szansa na zatrzymanie przestępcy na gorącym uczynku.
źródło KWP Wrocław